Kiinnostaako kotitalouden opiskelu nettipeleihin uppoutuvia lapsia?

0

Kotitalouden oppitunneilla voidaan oppia vaikkapa 1700-luvun ruokakulttuurista ja arjesta opetuspelin avulla. Tai niin me ainakin ajattelemme. Kotitalousopettajaopintojemme varrella päädyimme tekemään verkossa ja lautapelinä toimivaa opetuspeliä, jonka teemaksi valitsimme Suomen 1700-luvun ruokakulttuurin ja arjen. Halusimme luoda uudenlaisen teknologistuvan nyky-yhteiskunnan luonteeseen soveltuvan oppimisympäristön.

Opiskelemme Itä-Suomen yliopiston Savonlinnan kampuksella ja halusimme liittää lähiympäristöä opetuspeliimme. Pelin nimeksi muodostui Ruokaretki Laukansaaressa 1700-luvulla.

Opetuspelien avainsanoja ovat viihteellisyyden lisäksi yhteisöllisyys ja toiminnallisuus, jotka vastaavat nykypäivän oppimiskäsityksiin. Oppimisen näkökulmasta hyvät pelit tarjoavat mielekkään kontekstin asioiden oppimiselle. Opetuspelit ovatkin saamassa jalansijaa koulumaailmassa pedagogisena välineenä. Pelit ovat leikkien lisäksi lapsille hyvin luonnollinen tapa oppia. Lapset eivät koe pelaamista opiskeluna vaan pelaavat viihtyäkseen. Hauskojen tehtävien suorittamisessa oppilaiden tarkkaavaisuuden, keskittymisen ja motivaation on havaittu olevan korkealla. Oppimisen näkökulmasta hyvät pelit tarjoavat mielekkään kontekstin asioiden oppimiselle.

Opetukselliset ja pelilliset elementit tasapainossa

Hyvässä opetuspelissä tulee olla sekä opetukselliset että pelilliset elementit tasapainossa. Pelin käsikirjoituksen on oltava kiinnostava ja sen tulee sisältää lapsia kiinnostavia asioita. Pelin haasteiden vaikeustason ja pelaajan kykyjen tulee kohdata, jotta pelaaja voisi kokea onnistumisen kokemuksia toiminnastaan. Opetuspelien tarkoituksena ei ole pelkästään opettaa tai viihdyttää, vaan ne tarjoavat oppilaille ympäristön, jossa oppiminen on mahdollista.
Pelit ja pelillisyys ovat tulevaisuudessa yhä näkyvämmin läsnä kaikkialla, etenkin verkko- ja mobiilipelit. Teknologia kuuluu olennaisesti arkipäivään ja sen soveltaminen opetuksessa ja opiskelussa on tullut jäädäkseen. Opetuspelien ei kuulu kuitenkaan olla itse opetuksen tarkoitus vaan toimia lähinnä opetuksen ja oppimisen välineenä. Pelit eivät korvaa tulevaisuudessakaan täysin perinteisiä opetus- ja oppimismenetelmiä, vaan ne tarjoavat piristäviä lisämahdollisuuksia opetukseen. •
Peli on löydettävissä osoitteesta www.openmetsa.fi

Openmetsä palkittiin Vuoden metsätekona

Openmetsä.fi on palkittiin Vuoden 2014 metsätekona. Openmetsää ovat olleet rakentamassa MMT Petteri Vanninen ja professori Sinikka Pöllänen Itä-Suomen yliopiston Savonlinnan kampukselta. Yhteistyökumppaneita virtuaalisen oppimisympäristön luomisessa ovat olleet Metsämuseo Lusto, Punkaharjun Metsäntutkimuslaitos, Metsäkeskus Etelä-Savo, Metsähallitus sekä Helsingin yliopiston metsätieteiden laitos. Metsänhoitajaliitto ja Nordea perustelevat valintaa siten, että Openmetsä vie opetuksen koulun ja seinien ulkopuolelle, oikeaan metsään. Samalla syntyy yhdysside siihen sosiaaliseen verkostoon, jossa eri alojen asiantuntijat ja muut kohteesta kiinnostuneet yhdessä oppivat ja opettavat.

TEKSTI: OPISKELIJAT JAANA TAANILA & SARA PUTKONEN, ITÄ-SUOMEN YLIOPISTO, SAVONLINNAN KAMPUS
Kuvassa: Jaana Taanila (oik.) ja Sara Putkonen.

Jaa somessa.

Jätä vastaus