Kotitalouden opetuksen tulevaisuus

0

Kotitalous parantaa arjen osaamista, otsikoi paikallinen uutislehti Kaleva Oulun koulutuspäiviä käsittelevässä jutussaan. Otsikoiksi oli nostettu ”Kotitalousopettajien liitto haluaisi aloittaa opetuksen jo alakoulussa ja Opetus on paljon muutakin kuin vain ruoanlaittoa ja leipomista.” Lisäksi toimittaja korosti, että luonnollisesti alakouluissakin opettajalla tulisi olla kotitalousopettajan pätevyys. Olen samaa mieltä ja pidän edelleen tärkeää, että kotitaloutta opettaa pätevä kotitalousopettaja.

Perusopetuksen opetussuunnitelmatyötä tehdään parhaillaan monissa kunnissa. Kuntasektorilla tehdään myös päätöksiä, miten valtakunnallista tuntijakoa toteutetaan. Kunnat voivat linjata kotitalouden opetusta alakouluun niin halutessaan. Vaikuttaminen kuntapäättäjiin vaatii kaikilta sitkeää panostusta ja monet opettajat ovatkin tehneet aktiivista vaikuttamistyötä oman kuntansa kotitalouden opetuksen eteen. Helppoa se ei ole ollut, mutta kannustusta ja tukea olemme antaneet aina, kun vain olemme voineet. Onneksi on kuntia, jotka katsovat tulevaisuuteen ja mahdollistavat kotitalouden opetuksen alakoulussa. Kotitalouden opetuksen soisimme ilomielin jalkautuvan alakouluun ja lukioiden valinnaistarjottimelle.

Kotitalousopetuksen tuntimäärään vaikuttaa myös taide- ja taitoaineiden valinnaistuntien toteutuminen kunnissa. Taide- ja taitoaineiden valinnaistunteja alakoulussa on kuusi ja yläkoulussa viisi ja näistä tunneista päättää opetuksenjärjestäjä. Opetuksen järjestäjä voi halutessaan kohdentaa nämä tunnit eri taide- ja taitoaineisiin. Opetuksen järjestäjä voi myös määrätä, että nämä tunnit päätetään koulun tasolla. Paras vaihtoehto olisi, että nämä taide- ja taitoaineiden valinnaistunnit olisivat oppilaan valintaa. Opetuksen järjestäjä voi myös päättää että osa näistä tunneista sidotaan johonkin taide- ja taitoaineeseen ja osa päätetään koulussa tai on oppilaan valintaa. Vaihtoehtoja on monia taide- ja taitoaineiden valinnaisuuden toteuttamiselle kunnissa.
Paikalliseen opetussuunnitelmatyöhön opettajat suhtautuvat myönteisesti, mutta myös kysellään, mikä oikeasti muuttuu? Opetussuunnitelmassa kotitalouden tehtävä on monisanainen, mutta miten se poikkeaa nykyisestä? Olemmeko toteuttaneet samoja tavoitteita aikaisemminkin, onko niissä jotain uutta? Entäpä sisällöt, ovatko ne samat vain kolmeen sisältöalueeseen puristettuina? Mikä siis muuttuu? Monialaisuus, yhteisöllisyys, oppilaslähtöisyys, oppilaan rooli oppijana ja opettajan rooli ohjaajana, paikallisuus, jne. Näihin paneudumme kesäkoulutuspäivillä Riihimäellä 3.-4.6.

Itse odotan innolla kuntakohtaisen kotitalouden opsin tekemistä.
Toivottavasti kuntapäättäjät ymmärtävät oppiaineemme yhteiskunnallisen merkityksen päättäessään paikallisesta tuntijaosta.

Kiitokset Ouluun! Oli hienoa olla paikalla.
Syksyllä tavataan Helsingissä ja ensi keväänä Tampereella!

Anneli Rantamäki
anneli.rantamaki@riihimaki.fi

Jaa somessa.

Jätä vastaus