Koulutuksen tasa-arvo

0

Viimeisen vuoden aikana kotitalousopettajat ovat taistelleet jalansijaa alakoulujen kotitalousopetukselle. Työ on ollut voimia vaativaa, jopa raastavaa, mutta onnistumisia on tullut ympäri Suomea. Osassa kunnista on iloittu myös opetuksen aloittamisesta tai jatkumisesta lukioissa. Itse koin neuvottelut kotitalousopetuksesta alakoulussa hyvin uuvuttavaksi ja turhauttavaksi, perustelua perustelun perään. Tuloksena oli kotitalouden taide- ja taitoainevalinnaisuuden aloittaminen kuudennella luokalla mahdollisesti syksyllä 2017.

Onneksi meillä on kuntia ja hyviä päättäjiä, jotka ymmärtävät kotitalouden laaja-alaisuuden ja merkityksen nuoren sekä kotien hyvinvoinnille. Kuinkahan montaa kotia tulevat alakoululaiset valistavatkaan ensi vuodesta lähtien.

Kotitalousopetusopettajat ovat huolestuttaneet myös kuluvan kevään aikana saamieni viestien perusteella ensi lukuvuoden ryhmäkokojen kasvattamisesta taloudellisista syistä. Joissakin kunnissa kotitalouden ryhmäkoot kasvaisivat 16 oppilaan ryhmistä 18 ja jopa 23 oppilaan ryhmiksi. Ihmettelen, mitä rehtorin päässä mahtaa liikkua, kun hän edes suunnittelee moista. Harvalla opettajalla taitaa olla edes ”normi” ryhmiä, sillä tänä päivänä kotitalousopetukseen on integroituna eri tavalla oppivia sekä liuta käytöshäiriöisiä nuoria. Uskon, että opettaja selviää opettamisesta, mutta kuinka pitkään hän jaksaa innostaa, motivoida, kannustaa, tukea ja ohjata oppilaita parhaaseen suoritukseen? Opettajan on hyvä muistaa oppilaiden ja myös oma turvallisuus. Rehtori on hyvä pitää ajan tasalla luokan tilanteista, koska hänellä on vastuu oppilaista mutta myös opettajasta.

Suosittelen teitä jokaista päivittämään luottamusmiehenne ja työsuojeluvaltuutetun yhteystiedot sekä tarkastamaan koulunne turvallisuusohjeet.

Digiloikka on nyt kaikkien huulilla. Opettajan digiloikka voisi alkaa esim. työnantajan hankkimasta älylaitteesta ja hyvästä koulutuksesta. Onneksi monet kotitalousopettajat ovat ottaneet jo useamman vuoden digiloikkaa ja kouluttautuneet käyttämään tietoteknisiä välineitä opetuksessaan. Digiloikka ei tarkoita kaiken opetuksen siirtämistä nettiin, vaikka sekin on mahdollista, vaan digiloikka mahdollistaa osan opetuksesta tvt-laitteita hyödyntäen. Digiloikka kouluissa vaatii jalat maassa -toimintaa ja opettajan pedagogiikkaa. Laite ei tee opetuksesta hyvää, vaan opettaja yhdessä oppilaiden kanssa.

Kesän lähestyessä moni opettaja odottaa lomaa. Lomasuunnitelmia tehtäessä yhtenä vaihtoehtona voisi olla Lihatiedotuksen koulutus Helsingissä 8.6. Ops- työ on loppusuoralla ja viimeisiä pieniä viilauksia vaille valmista. Opetussuunnitelman käytännön toteutukseen on tarjolla työpajamuotoista koulutusta Riihimäellä 17.9.2016. Hyvänä vinkkinä ops-työhön toimii Hille Janhonen-Abruguahin ja Päivi Palojoen toimittama teos Luova ja vastuullinen kotitalousopetus. Minulle kirja antoi paljon ajatuksia tulevan vuoden suunnitteluun. Kirja on ladattavissa netistä

Hyvää ja rentouttavaa kesää kaikille!
Anneli_nimmari

 

Jaa somessa.

Jätä vastaus