Yhteistyö oli Syödään yhdessä -hankkeen voima

0

Suomi 100 -juhlavuonna toteutettu laaja Syödään yhdessä -verkostohanke näytti yhteistyön voiman. Yli 200 yrityksen, järjestön ja toimijan yhteinen tavoite muuttui koko yhteiskuntaa hyödyttäviksi teoiksi. Parhaimmillaan kilometrin mittaisissa pöydissä ihmiset kohtasivat toisensa. Kun verkoston yhteistyötä, sen onnistumisia ja haasteita tutkittiin selvisi, että juuri uudenlaista yhteisöllisempää toimintakulttuuria kaivataan, vaikka sitä ei vielä ihan osata. Monissa yhteisöissä Syödään yhdessä -teemaa halutaan jatkaa vielä juhlavuoden jälkeen.

Suomi 100 -juhlavuoden teema oli yhdessä. Ennakkoon tiedettiin, että suurin osa suomalaisista oli innostuneita lähtemään mukaan juhlavuoden viettoon. Juhlavuosi näytti, että yhdessä syöminen koettiin hyväksi keinoksi juhlia.

– Syödään yhdessä -projekti oli aivan uudenlainen ja innostava kokonaisuus. Se teki juhlavuodesta suuren ruokavuoden. Suomelle valittiin myös kansallisruoka, Suomi100-pääsihteeri Pekka Timonen

ELO-säätiö keräsi yli 200 ruoka-alaa lähellä olevaa yritystä ja yhteisöä lisäämään yhdessä syömistä. Taustalla oli tieto ja tutkimus siitä, että suomalaiset syövät yhdessä vähemmän kuin muut eurooppalaiset. Yhdessä syömisen vähäisyyden pääsyyksi suomalaiset sanoivat kiireen. Kaupungistumisen ja suomalaisen elämänrytmin muutoksen myötä moni jää yksin ja yhdessä tekeminen voi olla suurtenkin ponnistusten takana.

– Ruoka on tehokas keino kohdata toisemme ihan tavallisessa arjessa. Samaan pöytään istuminen on usein ensimmäinen askel kohti yhteisöllisyyttä, sanoo hanketta vetänyt ELO-säätiön johtaja Seija Kurunmäki.

Juhlavuoden aikana sadat organisaatiot ympäri Suomea toteuttivat tuhansia tapahtumia. Pöytiä levitettiin niin rautatieasemille, kaduille, pihoille kuin kansallispuistoihinkin. Joka kuukauden 6. päivä oli tarjolla hyviä syitä syödä yhdessä kuten mämmien yö, koko kansan kahvihetki, mustikkapiirakkapäivä ja LuomupuuronME, joka rikottiin yli 390 000 annoksella. Kansallisruoaksi valittu ruisleipä innosti tuhansiin tarinoihin. Elokuisena Yhdessä-viikonloppuna nähtiin muun muassa kilometrin mittainen pöytä Helsingin Esplanadilla ja 4000 ihmisen picnic Hyvinkäällä. Suomessa ja maailmalla ihmiset innostuivat kutsumaan kotiinsa tuttuja ja tuntemattomia. Sosiaalisessa mediassa hashtagilla #syödäänyhdessä jaettiin yli 10 000 tarinaa.

– Itselleni muutoksen mahdollisuus konkretisoitui, kun sai istua Esplanadin piknik-pöydässä yhdessä 1700 ihmisen kanssa. Se ei ollutkaan omituista ja jännittävää vaan luontevaa ja hauskaa, sanoo hankkeessa yhteistyötä rakentanut projektipäällikkö Sini Garam.

Yhteistyön kiihdyttämöitä tarvitaan

Yhteisöllisyystutkija Antti Maunu selvitti kumppanihaastatteluin mitä Syödään yhdessä -yhteistyö opetti. Arvioinnissa nousi esiin yhdessä syömisen kulttuurin lisäksi toinen laajempi teema eli yhdessä tekemisen kulttuuri.

– Suomalainen yhdessä syöminen on pienoiskuva myös yhteistyön kulttuurista. Kumppaneita innostivat erityisesti uudenlaiset, yllättävätkin yhteistyötahot ja toimintatavat. Yhdessä syöminen on loistava yhteistyön aloittamisen tapa, koska se on helppoa ja arkista, mutta menee samalla syvälle sosiaalisuuden perustaan.

–Näyttää siltä, että siinä missä ennen haluttiin yksi isäntä pöydän päähän myös yhteistyöhankkeissa, tämän päivän toimintakulttuureissa tavoitellaan ns. risteilyemäntä-mallia. Sen avulla luodaan valmiuksia ja olosuhteita yhteiselle tavoitteille ja innostavalle matkalle kohti määränpäätä, Antti Maunu toteaa.

– Loppututkimuksessa tärkeimmäksi juhlavuoden saavutukseksi nousi uudenlaisen yhteistyökulttuurin vahvistuminen. Suomi 100 – ja Syödään yhdessä -suurhankkeet toimivat yhteistyön kiihdyttämöinä, arvioi Maunu. – Tulevaisuudessa halutuimmat organisaatiot ja osaajat taitavat yhteistyön tekemisen tavat, Maunu uskoo.

Syödään yhdessä -ilmiölle on jatkoa luvassa

Vaikka kyseessä olikin Suomi 100 -juhlavuoden yhteistyöprojekti, tehty työ ei jää tähän.

Paljon näkyvyyttä keränneet tapahtumat, kuten Yhteismaa ry:n Illalliset taivaan alla toteutetaan tänäkin vuonna. Myös moni yritys jatkaa teeman ympärillä. Valion yhdessä pöydässä -kampanja jatkuu. Dieta innostaa väkeä ravintoloihin syömään yhdessä. Juhlavuonna syntyneistä perinteistä pidetään kiinni. Kalevalanpäivä on jatkossa myös rukiin ja ruokakulttuurin päivä. Elokuinen Luonnonpäivä saa mustikkapiirakasta nimikkoleivonnaisensa, ja Alko herättää kekrijuhlan eloon. Myös ilmiön vetäjä Seija Kurunmäki lupaa toimia yhtenä Syödään yhdessä -lähettiläänä, pitää teemaa esillä ja innostaa toimijoita yhteen.

– Tästä on hyvä jatkaa!, yrittäjäksi siirtyvä Seija Kurunmäki tiivistää.

Jaa somessa.

Jätä vastaus